Nieuws & Blog

Het belang van een goed packshot

BLOGFrits Bonjernoor
Het belang van een goed packshot

Een packshot vertegenwoordigt de reputatie van je merk

Het is ongelofelijk maar waar: er wordt nogal wat geknutseld als het gaat om het maken van een goede productpresentatie. Alsof alle investeringen in het merk, design, verpakkingsvorm en drukwerk er niet toe doen. Er wordt nog veel getobd met het maken van een goede productfoto.

Een packshot vertegenwoordigt de reputatie van je merk en is in gedrukte en online media een belangrijke stimulans van sales. Bij online verkoop is de presentatie cruciaal; een goed packshot draagt belangrijke informatie over aan de klant.

Aan welke eisen moet een goed packshot voldoen?

- het product is vrijstaand en staat gecentreerd op een witte achtergrond
- de branding is goed herkenbaar en leesbaar
- de kleuren zijn exact en waarheidsgetrouw
- de belichting is zorgvuldig gekozen en ondersteund de vorm van de verpakking
- de effecten ondersteunen de merkwaarden van het product

Dummy of digitaal?

Voor een dummy maakt een specialist een natuurgetrouwe weergave van het product en de verpakking. Vervolgens maakt een professioneel fotograaf een foto, die hij digitaal nabewerkt, zodat alles er perfect uitziet. Dit proces is arbeidsintensief en kan flink in de papieren lopen.


Sneller en beter met 3D

Vrijwel altijd kan je een packshot beter, sneller en flexibeler creëren met 3D software. Met het zeer uitgebreide en professionele programma Blender maken we op basis van aangeleverde schetsen en voltooid artwork een ‘draadmodel’. Op dit draadmodel kunnen we het artwork projecteren en ontstaat er een fotorealistische weergave van het product of verpakking. Met camerastandpunt, belichting en effecten (bijvoorbeeld materiaaluitdrukking en waterdruppeltjes) maken we het beeld helemaal compleet. Het eindresultaat is resolutie-onafhankelijk zodat we dit in elke gewenste grootte kunnen ‘renderen’ voor elke mediavorm: van online tot drukwerk. Ook is het 3D-model geschikt voor het produceren van animaties, die je bijvoorbeeld kan gebruiken in commercials.

Stap voor stap

Het proces in het kort:

3D-blog-img2.jpg#asset:835

1. op basis van artwork en/of fotomateriaal wordt van het product een 3D draadmodel ontwikkeld
2. materialen als plastic, glas, papier, steen etc. worden geselecteerd en toegepast
3. het artwork wordt op het draadmodel geprojecteerd
4. in de virtuele studio worden de belichting en het standpunt bepaald - een hoge resolutie beeld wordt gerenderd, eventueel met een transparante achtergrond

Kortom: wij kunnen kosteneffectief een aantrekkelijk en fotorealistisch 3D packshot maken met uitzonderlijk flexibele toepassingen. We informeren je graag over de mogelijkheden.